E-handeln har ökat för varje år och det ser inte ut som att det kommer bli någon förändring de närmaste åren. För att utvecklingen ska kunna fortsätta krävs det att företagen effektiviseras.
Även om vi inte handlar mer produkter än tidigare ökar andelen som vi köper på nätet. Ett exempel på det är att julförsäljningen efter att ha ökat för varje år nu har stannat, eller till och med minskat, trots det ökade e-handeln under julen 2012 med 20 procent. Det är bland annat flera förbättringar från företagen som har bidragit till den positiva trenden. Här går vi igenom några av dem.
Enklare att starta nätbutik
Numera behöver du inte vara programmerare för att kunna starta upp en nätbutik. Somliga använder sig av enklare e-butiker som är färdiga från början. Det har också växt fram företag som specialiserar sig på att förse nätbutiker med plattformar. Ett exempel på ett företag som har lång erfarenhet av att hjälpa till med tekniken till webbshopparna är Sitedirect. De jobbar dels med en egendesignad plattform och dels med Magento, som är en av marknadens ledande e-handelsplattformar.
Effektivare marknadsföring
För att sticka ut i mängden krävs det att företagen marknadsför sig på ett bra sätt. I den hårda konkurrensen räcker det inte längre med att lägga ut en hemsida och hoppas på att folk ska hitta den. På ecommerce.org går det att se statistik över utvecklingen inom e-handeln. Sökordsoptimering är fortfarande det viktigaste för att potentiella kunder ska hitta ens företag när de söker efter en viss produkt. Även om statistiken inte är helt färsk går det att se att sociala medier blir en allt viktigare del av marknadsföring och det är något som antagligen kommer fortsätta öka. Det är vanligt att företagen även driver bloggar där de kan ha mer informell information och en närmare kontakt med kunderna.
Ökad konkurrens
Eftersom konkurrensen är stor kan kunderna vara kräsna. Missnöjda kunder vänder sig oftare än tidigare till ett konkurrerande företag i stället. De förväntar sig snabba leveranser, flera betalningsalternativ samt en effektiv kundservice. Det har bland annat bidragit till att många företag erbjuder möjligheten att kontakta dem via e-post, telefon och även livechatt. Många gånger är det bättre kundservice än vad många fysiska butiker erbjuder. Konkurrensen har helt enkelt lett till ett bättre utbud för kunden.